Powered By Blogger

tiistai 5. heinäkuuta 2016

Huvin vuoksi Hämeenlinnaan

Loma. On se vaan niin mukavaa! Ei tarvitse olla edes suunnitelmia. Voi vaikka huvin vuoksi lähteä käymään Hämeenlinnassa, jos siltä tuntuu. Illalla sen jo keksin, kun sadetta luvattiin sunnuntaiksi. Ukko lähti ihan mielellään ajelemaan ja Kuopuskin kaipasi lomaohjelmaa.

Aamukahveille pysähdyttiin Nesteelle ihan jo melkein kohteessa. Kukkakoristeet pihassa miellyttivät minua:

Varmaankin paras viineri, mitä olen eläissäni syönyt! Ja kahvikin tummapaahtoista :)

Päivän pääkohteemme oli itse Hämeen linna. Ensin kiersimme ja kaarsimme linnaa ulkopuolelta...

Ja sitten linnaan!

Kappeli

Playmobil-huone...

...ja isot leivinuunit

Tämä kahvila ohitettiin...

Tykkitornissa

Kohti toista kerrosta...

Kuninkaansali

Näitä ikkunapenkkejä oli eri huoneissa...

Paikka, jossa kuninkaatkin kävivät yksin...

Sisäpihalla, toisessa kerroksessa

Vaikuttavan näköinen tuuliviiri

Sakaristossa esillä olevia figuureja

Tykkitorni

Ja kun läksimme linnasta...

...oli aika virittää sateenvarjo!

Mutta kun tämä kuuro oli ohi, taivas alkoi kirkastua. Jatkoimme Hämeenlinnan kaupunkiin tutustumista.

Raatihuone torin laidassa

Ja kirkko torin toisella laidalla

Sisältä hämmentävän tyhjä ja pelkistetty... Mielenkiintoista...

Skosterin jugendtalo:

"Skogsterin kivinen liiketalo on kaksikerroksinen rakennus, joka on pyöristetty kulmistaan. Taloa koristaa kaarevakupolinen torni. Ikkunat ovat yläosastaan pikkuruutuisia, alakerrassa on näyteikkunoita. Rakennuksessa on paljon pieniä yksityiskohtia kuten ornamentteja ja maalauksia, jopa kauppiaan nimi koristaa julkisivua. Tavaratalon ja Piparkakkutalon on suunnitellut helsinkiläinen arkkitehti Selim A. Lindqvist. Se oli valmistuessaan maan moderneimpia tavarataloja, ainoa Helsingin ulkopuolella."

Piparkakkutalo

”Piparkakkutaloksi” kutsutun puisen asuinrakennuksen julkisivua elävöittävät erilaiset ulokkeet, pikkuruutuiset ikkunat, erkkerit ja parvekkeet, jotka vuorattiin paanuilla kuten kadulta johtava kuistikin. Piparkakkutalon muodon talo saa paanuvuorauksesta ja erkkereistä. Toiseen päätyyn tehtiin vuonna 1938 lisäkerros. Talossa oleva ravintola oli tänään kiinni...

Sibeliuksen syntymäkoti

Kävin Kuopuksen kanssa vain pikaisesti korttiostoksilla. Talossa oli alkamassa konsertti ja jono kasvoi...

Mutta nyt oli mielestämme nähty tarpeeksi kaupunkia ja alkoi olla kahviaika. Olin jo aikaisemmin iskenyt silmäni Laurellin kahvila-konditoriaan...

"Aivan Hämeenlinnan torin laidalla Sibeliuskadulla sijaitsee perinteisen kauniisti sisustettu Cafe Laurell. Täällä saat nauttia konditoriatuotteitamme upeasta bufee-pöydästä. Cafe Laurellissa on myös runsas valikoima kakkuja, piirakoita ja muita konditoriatuotteita mukaan otettavaksi."

Valitsimme buffet-pöydästä mieleisemme herkut...

...ja tummapaahtoakin oli tarjolla...

Valitsin Sibelius-leivoksen. Tottakai.

Kyllä: ihana leivos!

Kahvittelu, hetken huilaus ja lääkkeet eivät tehneet ihmeitä... Tauti alkoi saada yliotteen ja heitti niskalenkillä siltaan -ja siitä mattoon... Oli annettava periksi. Kurkku on kamalan kipeä ja pää on tokkurainen, lihaksia särkee ja olisikohan lämpöäkin?

Haaveilemamme Aulangon kierros piti jättää. Tai ei aivan: ajoimme sen autolla läpi ja muistelimme aikaisempia vierailujamme sinne...

Kotia kohti ajellessa halusin vielä NÄHDÄ Vanajanlinnan...

...ja siinähän se on:

Kotimatka meni nukkuessa. Hämeenlinna tuli nähtyä, vaikka melkein väsyin kesken.

Nyt on unta, lepoa ja rohtojen nauttimista riittänyt. Kurkkuun sattuu edelleen ja puhuminen ei oikein luista. Tämmösen kesätaudin nyt sitten kehitin tähän loman alkupuolelle. Huominen lepoa ja keskiviikkona olen varmasti jo ihan kunnossa. Olisi suunnitelmia...

1. Kiitos reissusta! En ole (muistaakseni) ennen Hämeenlinnassa käynytkään. Mutta oikein hyvältä, idyllisen houkuttelevalta näytti ja näin linnakaupungin kasvattina linnakuvat olivat ihanan nostalgisia ja miltei kotoisia :)

Vaan voihan tauti! Sairastaminen on aina kurjaa, mutta erityisen kurjaa on käyttää kallisarvoisia lomapäiviä taudin kourissa. Toivottavasti tervehdyt pian! <3

1. Hämeenlinnassa riittää nähtävää! Kivakun olit mukana :)

Tauti meni kyllä nyt vähän överiksi, mutta nyt on kurkunpääntulehdukseen lääkitys.

2. Olen kotimatkalla pääkaupungista ja kryptakin käytiin tarkastamassa, tosin kahvit juotiin muualla.
    Hämeenlinnassa kävin muutama vuosi sitten ja kuoron kanssa laulettiin em. Kirkossa. Akustiikka oli hyvä. Kaupungissa riittää kyllä nähtävää. Mukavia lomapäiviä Sinulle! :-)

1. No kuinkas krypta kolahti? Katsoitko näyttelynkin? Me vaan kahvittelimme...

Olen asunut Hauholla vuoden 30 vuotta sitten. Silloin aina joskus käytiin Hämeenlinnassa, tutulta tuntui noinkin monen vuoden jälkeen. Kirkon koruttomuuden olin unohtanut, muistan vaan, miten brasilialainen ystäväni hössötti ovella, että ketä pyhymystä tässä kirkossa rukoillaan...

Loma on mukavaa, jos olisi terve, nauttisi vieläkin enemmän. Katotaan, jos näillä lääkkeillä tauti talttuisi :)

2. Krypta oli upea! Kiitos vinkistä! Näyttely kierrettiin nopeasti läpi, kun menimme kahdeksitoista urkukonserttiin itse kirkkoon.

Voi harmi, että olet nyt kipeä! :( Toivottavasti lääke tehoaa PIAN. Lomalla on kurja sairastaa.