Powered By Blogger

maanantai 28. elokuuta 2017

Päivä Pärnussa

Aamu valkeni Tallinnassa, missä poistuimme laivasta...

...ja pääsimme aamiaiselle puoli kasilta Kochi Aidad ravintolaan

Älyttömän hienoksi tehty paikka!

Aamiainen maistui ja kahvi oli mustaa :)

Kahvi vaan tuppasi olemaan lopussa koko ajan. Kolme bussillista suomalaisia imaisee melkoisen määrön kahvia, ei ilmeisesti osanneet varautua siihen :)

Jopa vessoissa piti kuvata, kun nämä pilttuut olivat niin hauskan näköiset...

...sekä nämä pesukaukalot :)

Keskiaikaista tunnelmaa...

Hetken ehdimme myös tuulettua ennen busseihin siirtymistä

Hyvä tietää:

Perillä Pärnussa ajeltiin ensitöiksemme pieni bussikierros. Oppaamme Kersti kertoi nähtävyyksistä ja heitti niin hervotonta opasläppää, että nauramatta ei siitä selvinnyt. Hauskaa siinä oli myös se, että oppaat kertovat samoja juttuja edelleen, kuin mitä itse olen kertoillut jo 25 vuotta sitten :D

Seuraavaksi jalkauduimme Pärnun keskustaan

Tuonne päin!

Mutta voi: Cafe Grandin ovi ei meille auennut...

Kävelimme sinne tänne kaikkea kaunista katsellen...

Tuolla päin voisi olla meille kahvia tarjolla...

Piccadilly Cafe

Sympaattinen ja rauhallinen kahvila

Ja täällä oli saatavana myös soijamaitoa, joten...

...soijalatte :)

Maitovaahtoviiksiä suupielistä pyyhkien jatkoimme kamusen kanssa päiväämme Pärnussa...

Tässä nukketeatterin mainoskasvo...

Houkutteleva putiikki...

...upea ovi...

...kuninkaallinen nimi... Täältä ostin pari kynttilänaluslautasta

Ja matka jatkui kaupungilla -ei sentään näin kiireellä

Kello oli käynyt, palasimme bussille ja vihdoin klo 15 saimme huoneemme hotellista. Tässä kohtaa siskoni varmasti hymyilee... Hotellimme nimi oli STRAND :)

Ja tässä kohtaa hymyilen itsekin :) En niinkään huoneesta löytyneille kahvintekotarpeille, vaan sille, että kun kävin Kotosen tädin reissukuvia katsomassa, niin osa olisi voinut olla omiani :D Samoja asioita oli kuvattu, enkä kyllä kuvatessa muistanut, että olin kuvat nähnyt. Kotosella-blogista huomasin myös jokusen paikan, joka jäi minulta käymättä joko kiireen tai  unohduksen takia tai kamusen parasta ajatellen. Mutta ensi kerralla sitten ;)

Kersti-opas päivysti hotellin aulassa. Nappasimme häneltä kartan ja pizzeriavinkit ja ei kun eteenpäin! Hotellilta keskustaan pääsi ostoskeskuksen sponsaamalla bussilla ihan ilmaiseksi :)

Koska vielä ei ollut nälkä kävelimme sinne tänne silmät auki...

Totta kai Pärnussakin piti edes yhteen kirkkoon piipahtaa...

"Vuonna 1750 siunattu Elisabetin kirkko on barokkikauden merkittävin uskonnollinen rakennus Virossa. Pärnun keskustassa sijaitseva kaunis kirkko kutsuu astumaan sisälle korkeaan tilaan ja tutustumaan  uusgoottilaiseen tyyliin..."

Ei mitään kerrottavaa!

Sitten alkoi pizza pyöriä mielessä, joten...

...Steffani!

Olimme sen verran hyvissä ajoin liikkeellä, ellä vältyimme jonottamiselta :)

Menüü esiin ja tilaamaan ;)

Todella hyvää ginger alea...

... ja järjettömän hyvää pizzaa, puoliksi kamusen kanssa. Huom! Ei mitään kuivia reunoja!!!

Niinpä niin, matkaa jatkettiin...

...ja katseltavaa riitti

Ruusuja <3

Johann Voldemar Jannsen  oli virolainen journalisti ja runoilija.

"Rüütli-kadulla seisoo suurenmoisena näytteenä moderneista kaupunkiveistoksista Johann Voldemar Jannsenin, vironkielisen sanomalehden isän, luonnollisenkokoinen veistos. silinterihattu toisessa ja sanomalehti toisessa kädessä hän on kuin hetkeksi seisahtunut vilkaistakseen tämän päivän Pärnu Postimehen toimituksen ikkunoihin! Huvitav teada! Uskomuksen mukaan voi Jannsenin kädessä olevan Perno Postimehe sivun koskettamisella varmistaa, että sinä päivänä voi odottaa vain hyviä uutisia!"

Totta kai kävimme koskemassa sanomalehteä ;)

Harmillisesti tämä kahvila oli juuri sulkeutumassa...

Taas riitti silmillä nähtävää...

"Punainen torni on keskiaikaisen Pärnun kaupunkilinnoituksen osa, 1400-luvulla kaupunginmuurien takanurkkaan rakennettu vankitorni. Se on ainoa säilynyt Uuden-Pärnun hansakaupungin puolustustorni."

Tornissa on ollut taidegalleria ja käsityöpajoja, mutta tällä hetkellä siellä ei ole toimintaa, emmekä päässeet sisälle

Onneksi digikamerasta ei filmi lopu...

Toiveikkaana jälleen lähestyimme Café Grandia...

...ja suunnattomaksi riemuksemme ovi oli auki!

Kahvilassa ei alussa ollut muita, siellä oli kaunista ja tuoksui... hautajaisilta, koska maljakoissa oli valkoisia liljoja.

Ollakseen noin hieno kahvila oli iso pettymys, että jouduin tyytymään mustaan kahviin. Mikään (jättikokoisista) kakkupaloista ei ollut laktoositon eikä kahvilassa ollut mitään muuta kuin tavallista maitoa.

Mutta ihan hyvää kahvia sain!

Aloimme kävellä hotellille päin ja ensimmäiseksi tulimme Koidulan puistoon

"Pärnun keskustassa sijaitseva Koidulan puisto on yksi rakastetuimmista puistoista, ja siellä voi nauttia kukkien kauneudesta ja suihkulähteen solinasta. Lydia Koidula (1843–1886) oli kansallisen heräämisajan kuuluisa runoilija, journalisti, yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ensimmäisen vironkielisen teatteriesityksen käsikirjoittaja. Pärnu on hänen nuoruudenkaupunkinsa."

Kuvasin kaikkea, mistä silmä tykkäsi...

Karkkitalot :)

Alkoi olla jo hämärää, kun palasimme hotelliin.

Olipa hieno päivä Pärnussa! Anteeksi kuvamäärä, mutta voin kertoa, että tässä oli vain ehkä neljäsosa ottamistani kuvista...

Mitähän seuraavaksi?

1. Oi, ihania kuvia! Tuolla mekin oltiin viime vuonna ja osa olikin tutun näköisiä paikkoja. Ihan hyvä sää teillä näytti olevan, ei ainakaan satanut!

1. Arvelinkin, että tuttuudentunne voi tulla ;) Kaunis kaupunki, sää oli sateeton ja neuletakkilämmin :)

2. Upeat kuvat Virosta!
    Olemme muutaman kerran käyneet Pärnussa omalla autolla ja kerran kävi niin, että mennessämme syömään parkeerasimme auton paikkaan, jossa oli paikallisia autoja rivi....kun tulimme takaisin kaikilla muilla oli sakkolappu ikkunassa, mutta meillä oli kirje, jossa kerrottiin, että paikkaan ei saa pysäköidä. Vieraanvaraista toimintaa..:)

1. Ihanan kokemus teillä, todellista vieraanvaraisuutta :) Muistuu mieleen oma parkkikokemuksemme Kroatiasta... Meillä oli tarkoitus vain ihan pikkuisen pysähtyä katselemaan ja jaloittelemaan Zagrebissa, joten emme halunneet vaihtaa euroja kuniksi. Pysäköidessämme ja mittaria tutkiessamme totesimme, että oli kolo tasan kunille, ei euroille eikä kortille. Samaan aikaan paikalle tuli paikallinen Parkki-Pekka. Hän lupasi "vahtia" autoamme tunnin ajan. Kiittelimme ja kipitimme pienen kierroksen kaupungilla. Ja kun tunnin päästä palasimme, ei tuulilasista tosiaankaan löytynyt sakkolappua, kosta Pekka oli vahtinut, ettei kukaan tule sakkoa kirjoittamaan :) Ja kukaan ei köyhtynyt ja monelle tuli hyvä mieli :)

3. Teillä on ollut ihana reissu!
    Tosi kivoja kuvia. Hieno tuo vessa.
    Ja hienoja taloja siellä.

1. Oli kyllä mukkeva reissu! Äh, mulla pitäis pian olla oma vessablogi, kun näitä vessajuttuja tuntuu aina kohdalle osuvan... :D Ja talot ovat ># Puutarhoista ei ole kuvia, mutta ne vasta <3 ovatkin!

4. Koidulan puistosta minullakin on kuvia, samoin muutmista kuvaamistasi taloista. Pärnu on hieno kaupunkin ja siistiytynyt valtavasti sen jälkeen, kun kävimme siellä puolison kanssa kymmenisen vuotta sitten.
    Kiitos tästä kuvakierroksesta!

1. Oleppa hyvä vaan :) Totta, on kyllä paljon korjattu rakennuksia ja hävitetty neuvostoliittoa... Oma ensivisiitti oli vuonna 2010, seitsemässä vuodessa on kaupunki kaunistunut.

5. Voi sisko! <3

Kerkesin hymyillä monta kertaa ennen kuin arvelit niin tapahtuvan. Olipa ihanaa palata muistoissa Tallinnaan ja Pärnuun. Mainiot kuvat ja ihana matkakertomus! Kiitos!